Pedagogik och daglig verksamhet på Fyrklövern
Den pedagogiska verksamheten på Fyrklövern ska präglas av variation och överraskningsmoment, men också flexibilitet. Det mesta ska vara förhandlingsbart, vilket innebär att personalen strävar efter att fånga upp ämnen som väckt barnens nyfikenhet. Vi har mycket samtal med barnen både individuellt och i liten grupp som präglas av humor och engagemang.
Vi vill ha en verksamhet där alla får uppmärksamhet. Barnen ska bry sig om varandra och vara rädda om det gemensamma. Alla barn ska kunna göra sin röst hörd och lära sig att lyssna på andra. Vi strävar efter att barnet ska vara tryggt både i sig själv och i grupp. Vi vuxna måste vara bra förebilder för barnen.
Språk
Vi använder oss av sång/sagopåsar, leker med ord, rim och ramsor. Vi arbetar med bl. a samtal, sånger, rim och ramsor, sagoberättande med vårt tema som utgångspunkt. Vi tar tillvara barnets nyfikenhet och fantasi.
Vi lägger stor vikt vid det dagliga enskilda samtalet med barnet. Personalen ställer medvetet frågor till barnen enskilt och i grupp för att synliggöra utvecklingen för dem själva. På väggarna finns ord med tillhörande bilder hämtade ur verkliga upplevelser barnen haft. Vi skriver och läser mycket tillsammans med barnen, bilder på bokstäver, siffror och barnens namn finns i alla rum.
Skapande
I vår skapande verksamhet får barnen möjlighet att pröva på olika material och tekniker. Här får barnen uttrycka sin skaparglädje och utveckla sin kreativa förmåga. Finmotoriken utvecklas också i denna aktivitet.
Leken
Har ni bara lekt i dag? Det är just genom leken barnen tränar mängder av färdigheter: Leken utgör grunden i barns utveckling och lärande. När barnen utforskar omvärlden och försöker förstå sig själva sker det ofta genom lek. I leken stärks deras sociala, emotionella, motoriska och kognitiva förmågor
"Leken är viktig för barns utveckling och lärande. Ett medvetet bruk av leken för att främja varje barns utveckling och lärande skall prägla verksamheten i förskolan. I lekens och det lustfyllda lärandets olika former stimuleras fantasi, inlevelse, kommunikation och förmåga till symboliskt tänkande samt förmåga att samarbeta och lösa problem. Barnet kan i den skapande och gestaltande leken få möjligheter att uttrycka och bearbeta upplevelser, känslor och erfarenheter"
(Lpfö98, reviderad 2010)
Utevistelse/utemiljö
Vi prioriterar att komma ut minst en gång per dag. I förskolans trädgård får barnen tillgång till klätterlek i lekställning, sand och vattenlek i vår sandlåda och lekstuga. Vi vårdar trädgården tillsammans genom att t ex plantera blommor och vattna. Vi lär barnen att vara rädda om växterna.
Ibland besöker vi vår egen skogsplats som bara ligger med 5 minuters gångväg från förskolan. Väl på plats får barnen får möjlighet att gå i kuperad terräng, klättra i träd och följa naturens årstidsväxlingar.
Samarbete med hem och förskoleklass
Vi dokumenterar barnens tid på Fyrklövern. Varje barn har en egen pärm där vi samlar material såsom teckningar, foton. Varje termin erbjuder vi föräldrarna ett utvecklingssamtal.
Vi bjuder in till sommar/vernissage-fest då barnen får visa sina föräldrar runt och titta på det som vi arbetat med under läsåret och sedan fikar vi tillsammans. Vi samarbetar med Limmaredsskolan som är aktuell för våra 6-åringar.
Fadderbarn
Förskolan har ett fadderbarn i en annan del av världen. Vi pratar om vårt fadderbarn och hur det ser ut där hen lever, vad man äter och hur man lever där mm. Barnen har många funderingar och det leder vidare till nya frågor och vi kan sitta länge och prata. Karta och sagor om barn från andra länder är redskap vi använder för att förklara och göra det extra tydligt för barnen. Vårt mål är att öka barnens förståelse för hur andra människor lever och har det samt visa barnen att det känns bra och är roligt att hjälpa andra. Vi skriver och skickar teckningar kontinuerligt till vårt fadderbarn.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar